Ja nechcem byť učiteľkou

Autor: Paulína Ondrášiková | 27.1.2016 o 21:02 | Karma článku: 6,19 | Prečítané:  960x

Ako malá, podobne ako všetky deti, som taktiež mala svoje vysnívané povolanie. Chcela som byť patologičkou. Časom, vlastne ani neviem prečo, ma tento tajný životný plán opustil a našla som si v podstate podobné zameranie... 

Doma som slávnostne vyhlásila: „Mama, ja budem právničkou!“.  Keďže sme v rodine žiadneho právnika nemali a nik netušil, či je možné sa len na základe vedomostí dostať na právnickú fakultu, pod tlakom rodiny som si dala i prihlášku na učiteľstvo, kam brali podľa známok. Nikdy nezabudnem na ten moment v deň pred prijímačkami na PF UK v Bratislave, ako sedím za okrúhlym stolom v kuchyni v Trnave na dome s rukami založenými o líca so slzou na krajíčku, pričom hlavou mi šla jedna jediná myšlienka – JA NECHCEM BYŤ UČITEĽKOU!

Dnes sa s úsmevom obzerám za týmto momentom a spomínam ponad niekoľko semináriek mojich študentov – stredoškolákov. Nie som učiteľ na plný úväzok,  som právnik spokojný so svojou profesiou, ktorý držiac sa hesla – neznalosť práva neospravedlňuje – vštepuje právne základy do hláv ďalšej generácie.

Spočiatku som mala pocit, že nie som kvalifikovaná na túto prácu, predsa len je školstvo plné byrokracie, ktorú som dovtedy neovládala. Po zvážení sa však pýtam, kto by bol kvalifikovanejší na vyučovanie predmetu právnej náuky, ako advokát z praxe?

Keď som vtedy tak silno bojovala s myšlienkou, že by som mala byť učiteľkou a nie právničkou, neuvedomovala som si dôvody, ktoré zákutia mojej mysle dávno poznali – nízky plat, slabé spoločenské postavenie, prebyrokratizovaný systém, nudné vyučovanie a nútenie detí bifľovať sa stovky nezmyselných strán bez štipky snahy o kreatívne myslenie a spájanie faktov, triedenie nedôležitého a dôležitého, nulová šanca na posun a teda žiaden kariérny rast. Pričom už len skutočnosť, že na odbor učiteľstvo sa bralo bez prijímačiek a priemer známok prijatých študentov bol 3 hovorí jasne o tom, že sa z povolania stáva škola za účelom nadobudnutia akéhokoľvek titulu, veď v tejto krajine má vysokoškolský titul už aj húpací koník, ma odrádzala. A taký prístup súčasne uráža tých, ktorí chceli a stále chcú byť učiteľmi a učia radi.

No ale povedzme si úprimne, kto by nechcel pracovať za pár eur, ktoré môže v čase svojho nekonečného voľna počas top drahej letnej sezóny míňať okopávaním záhradky (ak dáku zdedil) a keď ju nemá zalievaním kvetov na balkóne a vyvaľovaním šuniek na Draždiaku? V práci byť neustále v strehu, zvládať 20 – 30 detí kričiacich naraz a každému vedieť odpovedať 6-8 hodín po sebe, doma opravovať stovky strán neustále sa pozastavujúc nad odpoveďami študentov (ako som sa ja dnes dozvedela, tak podľa niektorých sa právnické osoby môžu vydávať ).

Byť učiteľom je dreamjob, naozaj nechápem, prečo sa pustili do štrajku. Majú predsa úplne všetko, niektorým dokonca pravidelne v školách v zime vykurujú, v školských jedálňach majú v piatky niečo sladké a deti kryté svojimi rodičmi veriac vo vlastnú dokonalosť už všetko vlastne vedia, takže ich ani učiť netreba.. Soboty a nedele by sa aj tak len nudili a tak prečo by si nevytvárali stovky byrokratických strán každým rokom sa meniacich často nezmyselných výmyslov podľa výmyslu toho ktorého ministra. Možno by zo svojho platu mohli odvádzať desiatok za to, že môžu vykonávať túto vysnenú profesiu, určite by sa preň našlo využitie..

Kým v iných profesiách je šanca s kvalitou zamestnanca dosiahnuť kvalitnejšie ohodnotenie, v školstve by ste sa mohli aj pokrájať. Tam tých šikovných ešte pribrzdia, asi aby príliš nevytŕčali z davu.... Asi sme ešte nezistili, ako cenné je kvalitné vzdelanie a že kvalitné vzdelanie bez kvalitných učiteľov nezískame. A kvalita a ohodnotenie idú ruka v ruke..

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Anton Zajac: Jediná šanca pre Slovensko je nová slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale v oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu Anton Zajac.

KOMENTÁRE

Ako delfíny neprežili v službách ruského štátu

Plán počítal s 500 druhmi zvierat. V súčasnosti je v oceániu asi tridsať zvierat.

TECH

Bývalý šéf Newyorskej univerzity: Šikovní ľudia tu boli skôr ako školy

Existujú rôzne formy univerzitného vzdelania, najdôležitejšie je nájsť študentom to najvhodnejšie, hovorí pre SME JOHN SEXTON.


Už ste čítali?